Winterstopje

15 Feb

Afgelopen week lag de bouw stil wegens de vorst. Ik maakte mij nog zorgen, omdat de kelder vol water is gezet. Ik zag al voor mij hoe een dikke ijslaag de betonnen bak uit elkaar zou drukken, maar de deskundigen bezwoeren mij, dat zoiets niet kon gebeuren. We liggen ongeveer 2 weken achter op de planning.

Voorafgaand aan de bouwvergadering gisteren, wees Joost nog op een foutje in een stuk  Thermospan, waardoor het hoekraam in de logeerkamer niet zou passen.

vlnr architect Marten, aannemer Peter, bouwvakman Joost en Aad

Ter plekke belt de aannemer naar de constructeur van Thermospan en wordt aan de hand van de constructietekening en de plaats van de wapening een oplossing bedacht.

de deskundigen werken aan een oplossing

Ook Henk Pol, de bouwbegeleider, draagt zijn steentje bij.

Thermospan zegt dat het goed is

Even later is Joost al bezig met de zaag om het Thermospan-blok in te korten. Gelukkig is er in dit bovendeel nog geen beton gestort.

Op een andere plek dreigt een dakspant een kozijn in de weg te zitten (tussen slaapkamer en badkamer). Door het betreffende kozijn en deur 5 cm smaller te maken gaat alles weer passen. De kozijnen zijn nog niet gemaakt, dus het kan nog.

Het verschuiven van de leidingen die in de meterkast uitkomen blijkt gelukkig geen probleem te zijn. De meterkast wordt iets dieper dan gepland.

Aan het eind van de bouwvergadering meldt zich de hovenier Arie Achterstraat en bespreken we in detail hoe de opvang van het regenwater, dat van het rieten dak afkomt, er uit gaat zien. Rondom het huis komt een zogenaamd grindcunet, met een drainagebuis. Tegenwoordig moet het hemelwater op eigen terrein worden afgevoerd, de drainagebuis gaat daarom naar een zinkput lopen bij het toegangshek. De constructie van de vijvers komt aan de orde, het graven van sleuven voor riolering, pijpen voor de tuin-besproeiing en kabels buitenverlichting. Wanneer en met wat voor zand wordt het terrein opgehoogd?

Maar nu eerst dakspanten, buitenkozijnen en dakdozen. Hierover later meer.

2 Reacties to “Winterstopje”

  1. Charlotte februari 16, 2012 bij 8:46 am #

    daklozen……., dacht ik uit de laatste zin, nu haast ik mij mijn thuis-opvang ook bij regen te benadrukken, als je niet zo goed hoort, moet je het van de klinkers hebben en dat geeft dus ook bij zien problemen (waar is mijn bril), Charlie

  2. Gerrit en Yola van Ojen februari 26, 2012 bij 11:34 am #

    Wat wordt het een mooi huis, je kunt je nu al voorstellen hoe het er uit gaat zien. We hadden in Dalfsen rond het atellier van Yola ook zo’n zelfde drainege-systeem. Dat werkte prima,vooral met veel regen hoorden we het vele water de put in stromen.
    Groeten en veel succes. Gerrit en Yola

Geef een reactie

